Zij spelen. Jij zingt. Dat is Popup Choir. Kneiterlekkere popnummers, twee uur lang lekker gaan, en een driestemmig hoogtepunt. Ook als je denkt dat je niet kan zingen. Maarten Bos en gitarist Tijmen de Koning zijn als zelfbenoemde #singfluencers op een missie Nederland meer te laten zingen. In hun 80s Singalong worden de stembanden goed opgerekt. Zing mee met ABBA, Survivor’s ‘Eye of The Tiger’, The Pointer Sisters en Bon Jovi. Het hoofdgerecht: één nummer magisch meerstemmig zingen met de hele zaal.

Het seniorenorkest “Echo der Golven” uit Emmeloord is een harmonieorkest en telt rond de 40 actieve leden , afkomstig uit de Noordoostpolder en omstreken. Zij bestaan dit jaar 40 jaar en willen dit met een jubileumconcert vieren.

Het orkest staat onder leiding van Oene Krist.

Voor dit jubileumconcert hebben zij de “Melody Singers” uitgenodigd om hen vocaal te ondersteunen; Een algemeen gemengd koor uit Emmeloord, bestaande uit alten, sopranen, tenoren en bassen. Het koor bestaat dit jaar 35 jaar en  bestaat uit circa 60 enthousiaste voornamelijk senioren leden uit de gehele polder. Hun  dirigent is tegenwoordig Martin Glas. Ook zij repeteren al jaren wekelijks in het Muzisch Centrum en geven jaarlijks een concert in Theater ’t Voorhuys.

 

 

Deze topkomedie van Jon van Eerd is weer terug. En hoe! De nieuw geschreven versie van deze hilarische, dolkomische campingvoorstelling is nóg sneller, nóg grappiger, nóg hysterischer en helemaal van deze tijd! Jon van Eerd laat zich als tekstschrijver én als regisseur weer van zijn beste en vooral vertrouwde kant zien en staat garant voor een avond brullen van de lach. En u weet het; als er iemand de koning van de komedie is, dan is hij het wel. Op alle fronten!

 

Als de beroemde Orlofsky een gemaskerd bal organiseert wil iedereen erbij zijn. De zaal vult zich immers met muziek – en met misverstanden en intriges! De ideale gelegenheid om nog eens los te gaan voordat je de gevangenis in moet, om je dagelijkse kamermeisjesbestaan voor een avond te vergeten, om wraak te nemen op een vriend die je voor schut heeft gezet, of om gewoon een keer de bloemetjes buiten te zetten. Maar wie is toch die mysterieuze gravin? En waar blijft die vleermuis?

La Mascotte brengt een vernieuwde versie van Strauss’ meest beroemde opera, een spektakelstuk met alles erop en eraan.
Het koor en het jeugdkoor van La Mascotte en fantastische solisten worden begeleid door het orkest Filharmonie Noord.

Als de beroemde Orlofsky een gemaskerd bal organiseert wil iedereen erbij zijn. De zaal vult zich immers met muziek – en met misverstanden en intriges! De ideale gelegenheid om nog eens los te gaan voordat je de gevangenis in moet, om je dagelijkse kamermeisjesbestaan voor een avond te vergeten, om wraak te nemen op een vriend die je voor schut heeft gezet, of om gewoon een keer de bloemetjes buiten te zetten. Maar wie is toch die mysterieuze gravin? En waar blijft die vleermuis?

La Mascotte brengt een vernieuwde versie van Strauss’ meest beroemde opera, een spektakelstuk met alles erop en eraan.
Het koor en het jeugdkoor van La Mascotte en fantastische solisten worden begeleid door het orkest Filharmonie Noord.

Tjitske Reidinga wilde iets liefs, iets grappigs, iets magisch maken. Een One Women Show. Ongefilterd en doordrenkt van haar droge humor probeert ze grip te krijgen op dat leven dat steeds maar weer geleefd moet worden.  Over de rollen die je speelt of toebedeeld krijgt, over niet precies weten wat je rol nog is in het leven en over uiteindelijk jezelf vinden in al die wonderlijke varianten bij elkaar. Hoe wij allemaal op onze eigen manier zoeken, magisch denken, fantaseren, hulp vragen of zelf de slingers ophangen.

In Tjitskes poëtische, muzikale voorstelling kun je troost vinden of de opluchting van de slappe lach. Portret is een ode aan het theater, de fantasie en het kleine leven.

Reis mee naar Italië en ervaar la dolce vita! Casa Mia is een vlijmscherpe muzikale komedie met Italiaanse muziek, familieperikelen over de erfenis van oma, foute keuzes en onverwachte wendingen. Met een cast aangevoerd door de veelzijdige Isa Hoes – die na 12 jaar weer terugkeert naar het theater – en met Peggy Vrijens, Teunie de Brouwer en Joe Sinduhije is het een avond onvervalst lachen en genieten.

Zijn jij en je vriendinnen toe aan een avond uit vol humor, avontuur en (laten we eerlijk zijn) ook af en toe wat moodswings? Deze gloednieuwe vriendinnencomedy, geproduceerd door de makers van de populaire series Huisvrouwen Bestaan Niet en Opvliegers, neemt je mee op een avontuurlijke reis vol emoties en onthullingen.

Drie hartsvriendinnen beklimmen in twee dagen de loefzijde van een berg ter ere van hun overleden vriendin Rebecca. Tijdens deze reis blijken de vriendinnen zelf ook nogal wat issues mee te zeulen. Verbroken relaties, wilde seksuele avonturen (of het gebrek daaraan), trouwen op je 50e, familieverpakkingen Toblerone en natuurlijk: mannen. Zal het ze lukken om het verleden een plek te geven en hun vriendschap in stand te houden? Een ding is zeker, eerlijkheid duurt het langst. Maar hoe eerlijk kun je eigenlijk zijn?

‘Ge-wild-groei’ is het nieuwe woord in de Dikke van Dale. Alles wat vroeg als onkruid werd gezien, werd verdelgd.
Gelukkig hebben we nu GEWILDGROEI! We genieten en omarmen de wilde bloemen in de perken en bermen.
Twee Recht Twee Averecht is ook niet uit te roeien en komt met een humoristische bloemlezing over de diversiteit van het leven.

Na een zware periode betrekken Eva en Peter zonder veel enthousiasme hun pas opgeleverde villa in een nieuwbouwwijk. Tijdens een buurtborrel leren ze hun nieuwe buren kennen: het vrijgevochten stel Steef en Rebecca. Beide echtparen lijken het perfecte leven en een gelukkig huwelijk te hebben, maar schijn bedriegt. Er ontstaan intriges, liefdesaffaires en de spanningen tussen de personages lopen hoog op. Geheimen worden onthuld en de levens van de personages raken steeds meer verstrengeld. Totdat ze erachter komen dat er geen weg terug meer is…

Nieuwe Buren is in Nederland een van de populairste boeken van Saskia Noort. Het werd succesvol verfilmd tot een langlopende televisieserie voor RTL en Videoland. En nu volgt – eindelijk – een toneelversie.

Mist is een gloednieuwe tragikomedie die het warrige portret toont van een oud variété artiest Willy Borél. Wanneer er dementie bij hem wordt vastgesteld, ontvouwt zich op inventieve wijze een complex web aan valse herinneringen, verwijten, onverwerkt verdriet, grote successen en de zoektocht naar identiteit. Een topcast met onder anderen Laus Steenbeeke toont een ingenieus geconstrueerde tragikomedie vol intriges, humor, scherpte, herkenbaarheid en ontroering.. waarbij niets is wat het lijkt.

De veelgeprezen toneelbewerking van de bestseller van Harry Mulisch is terug in de theaters! Ook 80 jaar na de bevrijding is De Aanslag een must-see. Een indringend en spannend verhaal over schuld en verantwoordelijkheid.

Het is de hongerwinter van 1945. Naast het huis van de twaalfjarige Anton wordt een collaborerende agent doodgeschoten. Nadat zijn familie is opgepakt en gefusilleerd door de Duitsers, blijft het waarom van de gebeurtenissen Anton achtervolgen. Je kan niet anders dan constateren dat het verhaal niets aan zeggingskracht verloren heeft, de vrijheid van de mens blijft kwetsbaar en is anno nu niet vanzelfsprekend.

Gouden Kalf-winnaar Leendert de Ridder speelt Anton van Steenwijk. Peter Bolhuis en Henriëtte Tol speelden beiden eerder in deze voorstelling en keren terug. De cast wordt compleet gemaakt door Tim Linde en Anna Bartels.

Je gaat dineren in het hotel en laat je bedienen door Sybil, Basil en Manuel, vertolkt door ‘s werelds beste imitatoren van het illustere trio uit één van de beste televisiekomedies ooit: ‘Fawlty Towers’. Zij sleuren je mee in de hilarische wereld van het hotel- en restaurantwezen. Het publiek geniet van een fantastische komedie onder het genot van een heerlijk driegangendiner.

Geniet van de chaos, hilariteit en herkenbaarheid met Sybil, Basil en Manuel!

…please wait to be seated and don’t mention the war…!!! 

‘Senor Fawlty, don’t git me! I know nothing! I am from Barcelona!’

Na het gigantische succes op het Melbourne Festival, het Adelaide Festival en het Edinburgh Festival nu weer terug in Nederland. De nooit opgenomen dertiende aflevering voor televisie wordt werkelijkheid in het theater.

‘No man is an island’ (John Donne, 1624)

Met hun gloednieuwe, bejubelde show BROTHERS brengen de Ashton Brothers een ode aan elkaar, aan de tribe die ze samen vormen. Met onverschrokken “visuele poëzie en absurdistisch variété” (De Telegraaf) en “a splendid time guaranteed for all!” (Theaterkrant) nemen ze je mee in hun oneindige universum. Een eigen kosmos van magie en muzikaliteit, met spectaculaire en hilarische halsbrekende toeren. Een verrassende kijk op de veerkracht van ons bestaan en van de planeet waarop we ronddolen.

Drie actrices brengen per avond tien monologen met verhalen over de struggles, taboes en scherpe randjes van het moederschap.

De dingen die je wèl denkt, maar niet hardop durft te zeggen.

Dat je wel van je kind houdt, maar niet van het moeder zijn.

Dat je hoopte dat je kind anders zou zijn dan het is.

Dat je er onzeker van wordt of juist heel erg kwaad.

Maar dat je dat niet zegt omdat je bang bent de enige te zijn.

Er wordt vaak aangenomen dat een ‘echte’ vrouw ook een moeder is.

Vrouwen zouden een ‘moederinstinct’ hebben waardoor ze weten dat ze kinderen willen en hoe ze voor die kinderen moeten zorgen maar is dat wel zo?

Een avond waarop we hier – gelukkig met veel humor – over kunnen praten. Je bent niet gek, je bent niet alleen, je bent een mens. En moeder zijn, of worden, of misschien wel nooit worden is niet zomaar iets.

Een feest van erkenning en herkenning! Voor moeders, niet-moeders, vaders en andere mensen.

Spelers: Ilse Warringa, Nadja Hüpscher, Jennifer Evenhuis, Margôt Ros, Lucretia van der Vloot, Tatum Dagelet, Renate Reijnders, Astrid van Eck, Rian Gerritsen, Manoushka Zeegelaar-Breeveld en Anne Marie Jung

We willen allemaal het mooiste levenseinde voor onze ouders. Daar hebben we veel voor over, maar lukt het ons? Over de dilemma’s rondom mantelzorg en voltooid leven heeft het Friese theatergezelschap Pier21 een bijzondere voorstelling gemaakt, die al veel heeft losgemaakt.

Anneke heeft op latere leeftijd in Theo een nieuwe liefde in haar leven gevonden. Samen proberen ze Annekes vader en moeder een waardige laatste levensfase te laten beleven. Maar Daniël en Wimmy hechten aan hun autonomie en hun levenslange band: zij kiezen ervoor samen vrijwillig hun voltooide leven te beëindigen.

‘Avond’ is een tragikomedie over vier mensen vol liefde en onderlinge verbondenheid, die hun goede bedoelingen zien smoren in de grillen van het leven. Een hartverwarmende voorstelling over mantelzorg en voltooid leven gespeeld door twee rasacteurs vol levenslust: Joke Tjalsma en Paul R. Kooij. Met teksten van Bouke Oldenhof en geregisseerd door Jos Thie.

Na een bijzonder succesvolle tournee in 2019  met 12.000 bezoekers langs theaters, dorpshuizen en instellingen van de gezondheidszorg, keert ‘Avond’ in 2025 terug.

‘Josephine B.’ vertelt het verhaal van ’s werelds bekendste revuester: Josephine Baker. Wie kent de dans in het pikante bananenrokje niet, dé grote doorbraak in Parijs voor de van origine Amerikaanse. Daarna gaat het snel. Pijlsnel. Begin jaren 20 van de vorige eeuw maakt Josephine haar debuut op Broadway en wordt zo de eerste zwarte ‘superster’.

Ze windt niet alleen het publiek om haar vinger, maar ook een hele reeks mannen. Als spionne sluit ze zich aan bij het Franse verzet. Ook gebruikt ze haar naam en roem in de strijd tegen rassendiscriminatie. Josephine Baker blijkt meer, zoveel meer te zijn dan een zangeresje gehuld in veren.

Een revuester geef je geen eigen musical. Een revuester geef je een eigen revue. Een spetterende, humoristische, ontroerende, verrassende, wervelende revue over haar turbulente leven. Met prachtige songs, waaronder enkele evergreens.

Met Channah Hewitt (TINA – De Tina Turner Musical & Les Misérables) als Josephine, omringd door acht knappe, dansende, zingende en spelende mannen en een vijfkoppig live-orkest.

Van alle onzekerheden in het leven kun je er van één zeker zijn: we hebben allemaal een moeder. Zij heeft je negen maanden gedragen en verdroeg de pijn om je geboren te laten worden. Zij gaf je te eten, voedde je op en zat naast je bed wanneer je ziek was. Zij is jouw voorbeeld. Of juist precies het tegengestelde van wat je wil zijn. En toch sijpelt zij telkens ergens door in je eigen gedrag.

Iedereen heeft een moeder, maar iedereen gaat hier anders mee om. In ‘Ons Moeder’ gaat Paleis voor Volksvlijt op zoek naar de moederrol in verschillende culturen. Welke slaapliedjes werden er gezongen? Hoe werd er gepraat over liefde? Hoe strafte moeder? Wat was haar lievelingsrecept? En haar diepste droevige geheim?

Het publiek schuift aan in de keuken bij de actrices Evrim Akiygit en Sabine Beens. Samen spelen en dansen ze, vertellen ze hun verhalen en tonen ze de verschillen en overeenkomsten van hun moeders uit alle windstreken. Om er zo (weer) achter te komen dat ze niets zijn zonder ze…